Direktlänk till inlägg 8 september 2019

Ett nytt tankesätt

Av Sara - 8 september 2019 20:41

Idag blev det frukost, städning av stugan och hemfärd. Det var jättehärligt väder och vi önskade såklart att vi kunde stanna kvar så länge som vi ville. När vi ska pensionera oss, så ska det bli så! Längtar redan!

På väg hem tvärsvängde vi förbi vår stuga där min mamma och pappa var för tillfället. Pensionärerna påtade på och hade det bra. Under färden hem kunde vi lyssna på en pod. Det är himla praktiskt att lyssna på en givande pod i bilen. Det var Sanna Ehdin som intervjuades i Sunshinepodden. Hon har en filosofi om att kroppen kan läka sig själv bara den får göra saker den mår bra av och äta rätt saker. Jag håller med fullt ut. Det är dags att jag hittar alla dessa små knep som passar för mig och min kropp. 

Det är redan många saker som jag tagit till mig i litteratur jag läst och poddar jag lyssnat på. Förr kunde jag vara hetare i temperamentet. Jag kunde bli riktigt arg och skrika åt barnen eller så. Nu har jag lugnat ner mig. Jag inser att skrikandet inte ger nåt bra alls. Jag ska givetvis markera för dem vad som inte är ok, men samtidigt bemöta dem med respekt och en fråga "vad tänkte du nu" eller "hur kommer det sig att det blev så här". Jag tycker att jag försökt lära barnen vissa saker i sin uppväxt. Det kan jag säga att det har jag inte alls... Barn gör som föräldrar gör. Alltså måste jag ju förändra mitt förhållningssätt och bemötande. Jag har just förändrat tillvaron lite för sonen som har sån dragningskraft till det som han sysslar med just för tillfället; ser tv, spelar spel, lattjar på mobilen. Jag har lovat att inte bli arg om han lovar att resonera och reflektera tillsammans med mig. Jag vill få honom att tänka. Att tänka före. Att tänka efter. Vi har många bråk och hårda ord i bagaget med oss. Det kommer att bli en resa denna höst. Jag ser fram emot att den kommer att bli bra. 

 

Det var faktiskt det jag läste, i boken Att välja glädje av Kaj Pollak, idag; att se en vision framför sig att allt kommer att bli bra. Gör en visualisering om saker som jag vet brukar vara svåra att bemästra. Tänk igenom varje steg. Le. Känn tacksamhet. Kroppen och hjärnan är ju fiffinurlig! Den kan ju liksom programmeras till det man vill om man vill. I den boken beskrivs hur jag ska tänka att varje person jag möter kan jag lära mig nåt av. Den person jag möter kanske bär på en rädsla, så bemöt hen med kärlek och glädje för att hjälpa hen att komma över sin rädsla. Det jag tampas med är att inte brusa upp när mina närmaste säger något till mig som jag uppfattar är riktat MOT mig. Jag ska inte ta det som att det är kritik. Jag ska ta det som en tanke/känsla från dem. Ta emot den. Känna på den och bolla tillbaka frågan "hur kommer det sig" eller "det var inte meningen att du skulle känna så". Det jag vet är att jag har det tungt inom mig och har haft det under flera år. Jag kämpar med allt som varit jobbigt dessa år. Jag försöker nu bearbeta mig själv så att jag kan läka både i sinnet och kroppen. 


Ikväll var jag på Friskis och körde mitt skivstångspass och jag ser fram emot veckan som kommer: då kör jag mitt pass både tisdag och torsdag eftersom jag vickar för två andra tjejer. Det blir ju perfekt för jag tänkte ju ändå träna dessa dagar. Träna regelbundet är ju devisen! ;) 

 


Nu ska jag stoppa träningskläderna i tvätten, läsa mer ur boken och sedan mysa med mitt hjärta. Älskar att sova med henne!! Fast det är lite svårare att komma nära varandra nu när hon köpt ett tyngdtäcke! ;) hihi - svårigheter är till för att övervinnas! Natti <3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 30 september 2020 14:41


Jag kämpar varje dag mot sockermonstret. Det är omöjligt att besegra brukar min vän Stina säga. Å andra sidan vänder Maria på det och säger att jag har ju möjlighet att sluta med socker varje dag, så det är ju en vinst i sig att få den möjligheten! :...

Av Sara - 31 augusti 2020 06:52


Vilken fantastisk morgon! Måndag, ny vecka, nya möjligheter! Det är soligt, lagom kyligt i luften och vi är på väg t jobbet. Igår var det lika underbart morgonbrödet så vi började dagen med en härlig promenad. Lite städning o annat under dagen, bla...

Av Sara - 19 augusti 2020 05:56

Igår kväll var det dags för premiär på mitt Skivstång intervallpass. Jag kom hem efter jobbet o blev irriterad på barnen som inte gjort vad de lovat. Att jag blev så sur o sammanbiten berodde mest på att jag var nervös inför mitt pass. Jag laddade me...

Av Sara - 17 augusti 2020 06:38


Jag sa vid schemaplaneringsmötet på Friskis i våras att det skulle vara kul att börja köra Skivstång intervall nån gång. :) När jag får schemaförslaget ser jag plötsligt att det är inlagt intervallpass på mig!!! Wow!! Jag var tvungen att maila o koll...

Av Sara - 14 augusti 2020 06:47


Igår var det hemmajobb igen. Uppe med tuppen före klockan sju kunde jag börja jobba direkt. Jag brukar alltid ta frukosten lite senare och igår hade jag dessutom redan en smoothie klar så det var enkelt att ta den medan jag jobbade vidare. :) Det är ...

Ovido - Quiz & Flashcards