Alla inlägg den 10 oktober 2019

Av Sara - 10 oktober 2019 22:25

Vaknade före klockan igår morse, drog mig lite och steg upp halv sex. Skulle öppna på förskolan. Körde försiktigt till jobbet i morgonfrosten med sommardäcken. Skönt att det var torrt på vägen. Jag tände lampor och ett ljus som jag ställde i köket när jag skulle koka morgonens kaffe. Det är underbart med tända ljus! <3

De två första barnen kom halv sju. Sedan rullade morgonen och frukosten på och vi klädde oss för att gå ut på fm. Vår grupp gick på skogspromenad och njöt av de vackra färgerna, fåren och ett omkullfallet träd. Vi lekte att vi byggde på kojan i skogen och körde bussen till skolan.

Fm flöt på och vi åt en god lasagnelunch. Två barn fick somna i vagnen ute och jag tog min lunchpromenad. Underbara, härliga, vackra färger att njuta av i höstsolen!


När vi var på föreläsningen i måndags så fick vi höra ett exempel hur två olika pedagoger genomfört och upplevt en utflykt till museet. Det var slående hur olika man kan genomföra saker. Ettan var inte alls entusiastisk och gjorde mesta möjliga bara för att klara av utflykten och dagen. Tvåan däremot förberedde både sig själv och barnen inför utflykten väl. Hen fångade upp barnens intresse och gjorde denna utflykt för och med barnen så att den fylldes med innehåll för allas skull.

Det är ju så olika hur man kan börja en dag, hur olika förutsättningar omgivningen och man själv kan ge sig. Idag var en sån där härlig morgon. Vi hade tid att äta frukost hemma. Jag tinade blåbär till kvarg och mina egna frögranola. Anneli tog fil istället för kvargen. Jag tände ljus, gjorde en latte och vi hade en riktig mysfrukost.

Jag har försökt hålla mig borta från godsaker och så men igår hade vår kock bakat bullar. Mmm... det luktar ju så gott! Jag var bara tvungen att smaka en varm bulle med mjölk!

Det är ju så: man ska välja när man ska äta saker och när man inte ska det. Och idag är jag stolt över att jag höll mig till de nyttiga valen. Jag tror att imorgon kommer jag att äta nåt gott och kanske sockrigt igen. Men huvudsaken att det inte är varje dag. Jag ska fortsätta att hålla kosten bra. Kroppen min mår ju rätt bra nu. Bara lite förkylning som inte försvunnit riktigt. Det verkar vara en seg rackare. Tredje veckan nu.

Puss på er! Nu är det natten <3

Ovido - Quiz & Flashcards