Alla inlägg under februari 2020

Av Sara - 27 februari 2020 09:17

Det är fjärde veckan på vår 66-dagarsutmaning. Det börjar kännas kämpigare nu. Svårt att hålla mig ifrån att äta var tredje timme. Svårt att hålla mig ifrån att äta nyttiga saker som fröknäcke m färskost eftersom det inte står på vår meny. Jag frågar mig varför vi gör det här.

Igår höll vi oss från att gå ut och äta trots att vi gjorde ärenden och sen skulle på ett möte som dessutom drog ut på tiden. Det hade varit mysigt och praktiskt att gå ut o äta. Men vi höll oss. Grattis! Bra jobbat, säger jag och klappar mig på axeln! ;)

Idag är det en 5:2 fastedag igen. Det blir soppa till lunch. En väldigt god soppa faktiskt. Stark och god morotssoppa. Det är alltid jobbigast för mig att inte få äta precis när jag vill. När jag inte vill är det ju inget svårt att hålla mig ifrån att äta. Men när jag vill äta men inte får äta, då är det svårt.
Det är väl detta som är vårt I-landsproblem. Att vi har fri tillgång till mat så vi kan äta när vi vill. Vi får välfärdssjukdomar som diabetes, fetma och hjärt- o kärlsjukdomar. Det är väl ett angenämt problem antar jag. För vi väljer ju själva. Vi kan välja hur mycket vi ska stoppa i oss. Hjärnan spelar oss så klart ett spratt för den är ju inställd på att -finns det mat, så passa på att äta, man vet aldrig när det finns igen-! :)

Jag ska inte klaga. Jag kan helt enkelt bestämma helt fritt, helt själv vad jag vill äta och när. Har jag nu bestämt mig för 66 dagar av denna meny och olika utmaningar så har jag det. Jag bestämmer själv när jag vill ändra beslutet. Tills dess står det fast! :)

Ha en toppendag i vintersolen! Fyll den med något värt! Det ska jag göra.

Av Sara - 26 februari 2020 10:56

Nu när jag har längtat i flera veckor efter semlor är det äntligen fettisdag. ?Inte för att jag brukar hålla mig till fettisdag i vanliga fall. Nä jag brukar äta dem så fort de kommit ut i affärerna. Gärna baka egna och äta dem så länge de finns kvar. Men nu är jag ju inne i en #66dayschallenge och har alltså hållit mig tills idag. Och idag beslöt jag mig att bryta mot dagens menyer och kcalintag. Det blev semlor till middag helt enkelt. Inte för att det var nyttigast - utan för att jag ville, kunde, hade möjligheten och helt enkelt beslöt mig för att njuta idag. Njuta av den söta mandelmassan och feta grädden. Love it!

Av Sara - 25 februari 2020 08:39

Det är soligt ute. Vintersol. Våren börjar komma. Helt plötsligt minus tio grader igen. Konstig vinter vi har. ;)
Igår hade vi en superhärlig dag på förskolan. Vi åkte skidor med barnen runt vårt lilla, isiga, 2.4 km långa längdskidspår. Det gick bra. Vi höll på länge så lunchen blev ca en och en halv timme senare än vanligt. Tur vi hann förbereda kocken och hon är så flexibel så hon värmde maten till oss så den var varm när vi kom. :)
När vi kom hem igår lagade vi goda hamburgare med en fetaostsallad istället för bröd till. Mycket gott!
På kvällen hade vi möte nr två i steget mot vårt nya mål. Det känns väldigt spännande! Anneli har dessutom nya idéer så ytterligare ett nytt mål kommer att sättas upp snart. :)

Idag börjar vi dagen inne och kommer att fira tre barn som fyllt år på lunchen. Eftermiddagen utomhus ser jag fram emot. Det verkar bli en strålande dag! Fyll den med nåt värt du med! :)

Av Sara - 23 februari 2020 12:52

Ja det är otroligt vad vi har behov av att vila och ta det lugnt på helgerna nu för tiden. Vi kör ju 66-dagarsutmaningen så vi äter ju restriktivt med kcal under veckorna. Det sätter nog sina spår på orken. Sen har vi så många småsaker som är på gång just nu att det är lite pyssel och möten och tänkande hela tiden. Det tär liksom på orken det med. Energinivåerna har sjunkit till miniminivå.

Igår skjutsade vi Olivia till en träff med konfirmationsgruppen i Munkviken. Vi passade på att kolla in ett havsbad därute och se om vi kunde stå med husbilen på sommar eller vinter. Där kunde vi njuta av de vackra vintersolstrålarna och den kalla vinden några minuter. Djupa andetag för att må bra i kropp och själ.

På em for jag med William på shoppingtur. Killen växer visst så det knakar så han behöver nya byxor igen. Väl hemma blev det matlagning tillsammans med barnen och vi njöt av god kyckling med nudelsallad!

Mellomys och Olivia bakade en snickerskaka med apelsin ur vår bok som vi kunde njuta av efteråt. Åh så god den var! Att man kan njuta så mycket av ?nyttiga? godsaker.

Allt behöver inte vara glukossirap, socker och vetemjöl för att vara gott. Det är bara att välja att lägga ner tid på att laga och baka gott så kan man äta bra mat som gör gott för kroppen. Fantastiskt!!

Idag har jag ätit en god frukost med kvarg, blåbär, hemmarostad müsli och kaffe med fröknäcke m jordnötssmör. Tog även en av mina energibarer till. Sen var jag mätt. Supergott och mättande!
Jag for och tittade på Olivias innebandymatch idag. Hon skulle stå i mål. Det väckte många gamla innebandyminnen till liv att kliva in på Eddahallen.

I em ska vi ha kalas för Joakim som fyller 20 år så då blir det smörgåstårta och efterrätt som vår eminenta förskolekock Maria har gjort. Det ser jag fram emot. Kommer att bli gott. Då rubbas ju vårt intag av lågkolhydratkost och rätt antal kcal, men vi tänker att är det kalas så är det, och då väljer vi helt enkelt att återgå till rätt sorts kost efteråt.
Ikväll har jag skivstångspass igen. Ser fram emot det. Jag har två nya låtar i programmet som jag ska köra. Blir bra!!

Ha en skön söndag och fyll den med mycket värda grejer! :) Njuuut!!!

Av Sara - 20 februari 2020 06:40

Igår skulle vi äta kåldolmar med blomkålsmos till middag. En riktigt gammaldags husmanskost. Jag såg riktigt fram emot att testa det igen. Det lagade min mamma ibland när jag var liten. Jag kommer inte ihåg det som nån favoritmat direkt. Vad jag minns luktade det dessutom väldigt illa av vitkålen. Tyckte inte riktigt om lukten.
Igår slutade jag tidigt så vi hade två möten inbokade. Tänkte sen hem och laga mat, men vi hann precis bara börja. Tur att barnen hjälper oss med att laga middag. Det blev så att den ena fick ta en matlåda för att hinna på träning. Den andra stannade kvar hemma och fortsatte lite samt var standby tills vi kom hem efter ett sista möte. Vi fortsatte med maten och kl nio satte vi oss till bords och njöt av vår goda husmanskost. Det luktade inte illa heller. Det var bara jättegott!!

Idag börjar vi tidigt igen så det är dags att rulla in på jobbet och starta dagen. Ha det bäst och gör nåt viktigt idag!! Nåt som är värt nåt.

Av Sara - 20 februari 2020 06:38

Igår skulle vi äta kåldolmar med blomkålsmos till middag. En riktigt gammaldags husmanskost. Jag såg riktigt fram emot att testa det igen. Det lagade min mamma ibland när jag var liten. Jag kommer inte ihåg det som nån favoritmat direkt. Vad jag minns luktade det dessutom väldigt illa av vitkålen. Tyckte inte riktigt om lukten.
Igår slutade jag tidigt så vi hade två möten inbokade. Tänkte sen hem och laga mat, men vi hann precis bara börja. Tur att barnen hjälper oss med att laga middag. Det blev så att den ena fick ta en matlåda för att hinna på träning. Den andra stannade kvar hemma och fortsatte lite samt var standby tills vi kom hem efter ett sista möte. Vi fortsatte med maten och kl nio satte vi oss till bords och njöt av vår goda husmanskost. Det luktade inte illa heller. Det var bara jättegott!!

[Bild]

Idag börjar vi tidigt igen så det är dags att rulla in på jobbet och starta dagen. Ha det bäst och gör nåt viktigt idag!! Nåt som är värt nåt.

Av Sara - 17 februari 2020 11:53

I helgen bestämde vi oss för att ta det lugnt så vi tog plåtisen och sov borta i fredags. Vi hade det bara lugnt och skönt och såg tv och läste. Tog en promenad på lördagen. Pratade med trevliga människor. Vi kollade in vädret för söndagen och de varnade ju för nederbörd och kraftiga vindar så vi bestämde oss för att fara hem på lördag. Vi tog det ändå lugnt och såg mello osv.
Det var bara det att det liksom kröp i hela min kropp hela lördagen. Jag hade svårt att slappna av. När vi kom hem kunde jag inte bara parkera i soffan utan jag tog tag i att göra fröknäcke. Det fanns ett bra recept i 66-dagarsboken. Jag hade ett svårt sug hela lördagen så det blev så gott att få knapra lite på några knäckebröd.
Söndagen började med en morgonpromenad där det började regna på oss. Det var riktigt slapparväder sen. Jag hade ändå svårt att slappna av. Så mycket att tänka på nu. Jag behöver inte stressa upp mig över det. Jag vet. Det är bara så många olika små och stora saker just nu. Min kropp reagerar utan att jag vill på allt det. Jag känner hur hjärtat liksom fladdrar lite extra. Andetagen är ytliga. Det är nära till tårar när det går emot.
Jag andades djupt och laddade med e9 för att fara på träningen igår. Det är konstigt att det passar aldrig att träna. För om jag fått bestämma skulle jag ha stannat hemma o slappat. Men jag vet ju att jag mår bättre av att träna. Och mycket riktigt. Jag mådde mycket bättre när jag kom hem.
Sötsuget dämpade jag med kvarg, bär och nötter. Det fick bli kvällsfikat. Nyttigt och bra påfyllning. Det är ju det det handlar om. Att fylla på med nyttiga saker. Inte ta bullar och mjölk när det suger. ;)

Nu rullar vi in på jobbet. Njut av bilden på min goda söndagslunch jag ätit i helgen. Det gjorde jag. Ha det bäst!

Av Sara - 14 februari 2020 22:02

Många tidiga morgnar denna vecka. Även torsdag morgon var tidig. När jag somnat sent på torsdag kväll och tänkte att jag får sova ut till sju på fredag så vaknade jag ändå före klockan slog sex. Jag hörde gökuret och pendeluret slå sex. Låg och hade så många tankar i huvudet. Slumrade med alla tankar virrande till sju då klockorna ringde igen. Vi klev upp och slog på TV4 Nyhetsmorgon samtidigt som vi stekte ägg och åt med isbergssallad och en kopp kaffe. Mmm utsökt kaffe från min kaffemaskin.
Idag har vi fått njuta av gofika på jobbet av Helena som slutade idag. Tyvärr valde hon att gå tillbaka till sitt gamla jobb. Hon har verkligen varit en ledstjärna och en inspiration i verksamheten. Där sitter det liksom inte fast. Men vi kommer ju att ses igen! Hon är på Friskis precis som jag så om inte annat ses vi där. :)
Idag har varit en strålande fin vinterdag med sol. En alla hjärtans dag. <3 Vi har värmt upp husbilen, plåtisen, och tagit oss till Furuögrund för att campa i natt. Nån stans i mörkret stannade vi och såg på den vackra, stjärnfyllda vinternatten innan vi klev in i värmen. Vi dukade fram en pokebowl med kräftstjärtar, chilimajonäs och lime till sen middag. Vi streamade QX-gaygalan som underhållning och avnjöt jordgubbar till ära av alla hjärtans dag.

Kom nu ihåg att vi alla kan förändra världen för det gjorde Greta Thunberg! Allt vi gör har betydelse. Alla små ord och gester är viktiga. Så kom ihåg att dela ut dem med kärlek. Kom ihåg att våga säga till, våga säga stopp när stopp bör sägas. Vi är alla viktiga. Alla kan göra skillnad. Du med!

Ovido - Quiz & Flashcards