Direktlänk till inlägg 10 mars 2020

En dag i bil

Av Sara - 10 mars 2020 22:47

Den här dagen på Vindelälvsdraget sitter jag i bil hela dagen och snurrar fram och tillbaka över Vindelälven för att sätta skyltar så att alla deltagande lag ska hitta rätt till alla växlar. Det kan tyckas inte så svårt eller jobbigt. Jag kan säga att ni vet inte vad jag pratar om. Det är jobbigt att hoppa i och ut en bil femtielva gånger. Skruva skyltar. Klättra i snödrivor. Det är inte bara en gång jag har kliat mig i huvudet och resonerat med mina kollegor hur skyltarna ska sättas här för att deltagarna ska hitta rätt väg. Nu när det är tredje året som jag sitter i skyltningsbilen så känner jag att jag har bättre koll på hur alla vägar och korsningar hänger ihop. Det tar ett tag att lära sig hur det verkligen ska skyltas för att det ska bli som bäst. Full koll har jag inte än, men det vet jag inte om jag någonsin kommer att få.

I år är det 33:e året för Vindelälvsdraget. Lars som startade hela tävlingen är med fortfarande. Min pappa har också varit med väldigt länge. Och Stellan. Sen är det ett gäng som har bytts ut och fallit till och från. Jag funderar ibland på vilka som ska ta över när dessa rävar faller ifrån. När de inte orkar längre. För viljan har de. Så länge de orkar kommer de att vilja köra på tror jag. De älskar verkligen denna vecka. Det är också ett äventyr som gör att det finns sysslor, förberedelser och efterarbete att göra hela året om. Så det krävs verkligen engagerade människor. Det är sååå många timmar de lägger ner på att genomföra en vecka per år varav det är endast tre tävlingsdagar.
Hur många är egentligen engagerade för att kunna bedriva denna tävling?
Ledansvariga 17 skoterklubbar med ca 60 personer som sladdar, märker och röjer leden 40 mil (Ammarnäs-Vännäsby), men för Vindelälvsdraget nyttjar vi 32 mil.
Växlingspersonal 120 personer som tar tid och förvarnar.
Vindelälvsdragets egna funktionärer 20 personer.
Slutligen alla personer i byarna vi passerar; de som gör mackor, bakar, säljer fika, hamburgare...
Hur många är det som är med i denna tävling då?
Deltagande lag är i år 28 st
Det betyder ca 350 deltagare som består av skidåkare, slädhundsförare, handlers, bilförare, hantlangare osv.
De har ca 700 hundar med som ska springa tävligen.

Som ni förstår så är det en oerhörd organisation som ska fungera för att alla dessa deltagare ska få komma och köra årets roligaste tävling på den vackraste och längsta, helt naturliga arenan i hela världen. Jag är otroligt stolt över att få vara en del av Vindelälvsdraget. Det är slitsamt, nervöst, roligt, nervpirrande, allvarsamt, seriöst, festligt och samtidigt himla kul!
Så nu är det dags att sova för att ha nya krafter imorgon igen. Natti natt

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 30 september 2020 14:41


Jag kämpar varje dag mot sockermonstret. Det är omöjligt att besegra brukar min vän Stina säga. Å andra sidan vänder Maria på det och säger att jag har ju möjlighet att sluta med socker varje dag, så det är ju en vinst i sig att få den möjligheten! :...

Av Sara - 31 augusti 2020 06:52


Vilken fantastisk morgon! Måndag, ny vecka, nya möjligheter! Det är soligt, lagom kyligt i luften och vi är på väg t jobbet. Igår var det lika underbart morgonbrödet så vi började dagen med en härlig promenad. Lite städning o annat under dagen, bla...

Av Sara - 19 augusti 2020 05:56

Igår kväll var det dags för premiär på mitt Skivstång intervallpass. Jag kom hem efter jobbet o blev irriterad på barnen som inte gjort vad de lovat. Att jag blev så sur o sammanbiten berodde mest på att jag var nervös inför mitt pass. Jag laddade me...

Av Sara - 17 augusti 2020 06:38


Jag sa vid schemaplaneringsmötet på Friskis i våras att det skulle vara kul att börja köra Skivstång intervall nån gång. :) När jag får schemaförslaget ser jag plötsligt att det är inlagt intervallpass på mig!!! Wow!! Jag var tvungen att maila o koll...

Av Sara - 14 augusti 2020 06:47


Igår var det hemmajobb igen. Uppe med tuppen före klockan sju kunde jag börja jobba direkt. Jag brukar alltid ta frukosten lite senare och igår hade jag dessutom redan en smoothie klar så det var enkelt att ta den medan jag jobbade vidare. :) Det är ...

Ovido - Quiz & Flashcards