Alla inlägg under mars 2020

Av Sara - 31 mars 2020 07:16

Igår hade vi verkligen en strålande dag med sol och ingen vind där i skogen där vi var på utflykt. Idag är det molnigt men lite mildare, bara några minusgrader.
Idag känns det som vi snubblat på målsnöret. Jag vet att man inte ska ta ut förluster i förskott och att man inte ska ge upp. Ändå känns livet rätt hopplöst ibland. Det kommer att bli bättre det vet jag. Jag har en underbar fru som jag ska jobba med idag. Det är bara att skratta upp sig så kommer livet att le mot mig igen. Jag känner det på mig. :)
Idag ska vi beställa pizza av Maria till på fredag. Hon har tänkt baka på gourmetstålet så vi marknadsförde det och nu har hon fått in massor av beställningar. :) Det kommer att bli supergott! Ser fram emot det. Den är ju inte någon Lågkolhydratkost men ibland får man helt enkelt välja. Och då väljer jag Marias pizza. Det ska bli hemmagjord pizza nån dag för jag hittade ett recept i den där 66-dagarsboken. Det blir spännande. Men det blir en annan gång.
Ha en fantastisk dag! Det har jag bestämt mig för.

Av Sara - 30 mars 2020 10:36

Nu när världen är invaderad av Coronapandemin är det som att livet ställde sig på vänt. Vi ska vänta på att pandemin är över. Vänta på att bli sjuk för att sedan bli frisk. Vänta på att få höra hur illa det kommer att bli i världen innan detta dragit förbi.
Fast egentligen ska vi inte vänta. Vi ska göra vårt bästa för att leva vidare medans detta pågår. Vi ska jobba hemma när det går, gå på jobbet när vi måste. Vi kan fara ut och handla men försök att planera så vi handlar en gång i veckan och inte på fredag eftermiddag allihop. :) Vi behöver inte hamstra. Det är bättre att fara ut och handla nån gång nu och då, eller leja nån, men att vi tar hand om vår handhygien och tänker på att hålla avståndet till andra så vi minskar smittan. Och är man det minsta sjuk så stannar man hemma.
Vi läste ett inlägg på Facebook igår där de ligger hemma, antagligen i Corona. Det betyder att de inte är inräknade i antalet smittade. Det är antagligen massor med människor som inte är inräknade. Det var dessutom inte så tydliga symptom till en början så det kan var svårt att veta när man är smittad och sjuk och hinna inse att man ska stanna hemma pga detta.
Nåt mer som är på vänt nu det är att träffa andra människor. Det bör vi verkligen vänta med. Vi ska inte ha middagar och gå ut o fika med kompisarna nu. Det är för svårt att hålla avståndet då så vi kommer att smitta varandra i så fall. Så vänta med att umgås. Ring istället. Vi kan ringa via FaceTime till o med så kan vi se varandra. Vi kan samtidigt ta en ensam promenad så har vi ändå sällskap i lurarna med kompisen. :)
Ta hand om dig själv och varandra och tänk en extra sväng på ifall du behöver göra den där svängen på stan eller inte. ;)
Idag blir det en toppendag med utflykt med barnen på förskolan. :)

Av Sara - 26 mars 2020 08:46

Jag var ju bortrest på sportlov och Vindelälvsdraget vilket gjorde att träningen blev lite annorlunda ett tag. Skoterkörning och löpning lyckades jag med då. Därför körde jag ett skivstångspass i lördags för att köra igång lite inför mitt eget pass på söndagen. Båda passen gick bra. Lite skön träningsvärk efter det. Sen kom jag på att jag lovat att vicka på tisdagens skivstångspass. Laddade såklart för det och genomförde det med fullsatt lokal. Samma em kom förfrågan om någon kunde ta skivstångspasset på onsdagen för hon var också borta. Jag var den enda tillgängliga skivstångsledaren så jag tog på mig även det passet. Wow vad superhärligt det känns i kroppen när jag tränar mycket! Jag har lite träningsvärk såklart men det jag lider mest av är att det ligger nån kota fel i bröstryggen så jag är sååå stel i nacken. Trapezius är som en tvättbräda. Man tror att det bara är ben och brosk där mellan skulderbladen och upp över nacken. Så hårt är det och ont gör det. Eller ont och skönt är det när jag masserar med min triggerboll hemma.
Nu innan vi satte oss i bilen på väg till jobbet la jag mig på mage på golvet o sa till Anneli att trycka till mina kotor. Hon knallade omkring på knä längs bröstryggen och två kotor knakade till. Det hjälpte bra. Hoppas att spänningarna släpper under dagen. Jag har sovit så otroligt dåligt med denna nacken senaste veckorna. Vaknat alldeles stel och spänd. Blivit varse detta och aktivt koncentrerat mig på att andas och slappna av i hela kroppen. Kanske är det lite tankar som maler i kroppen om saker som vi vill ska gå i mål snart. Snart snart blir det av.

Ha en fantastisk dag! Gör nåt värt! :) Det ska jag.

Av Sara - 24 mars 2020 08:43

Jag har förstått att det är bra för kroppen att äta lite olika mycket olika dagar och fasta ibland. Idag hade vi sovmorgon så jag såg fram emot att lag frukost och se på Nyhetsmorgon. Det blev stekta bananplättar med frön och fibrer samt bär och grädde. Mmm va gott!

Idag ska vi fara på studiebesök på en bondgård med mjölkkor. Det blir mysigt med barnen. Ser ut att bli bra väder :)
Det känns bra att vara mycket utomhus nu såhär i Coronatider. Vi har bara friska barn på förskolan men man vet ju aldrig när Coronaviruset ska nå oss. Så att vara utomhus gör att vi minskar smittspridningen så mycket som möjligt.
Ha en fasntastisk dag och gör nåt som är värt för dig och kanske gör andra också! :)

Av Sara - 23 mars 2020 19:16

Hur gick det med vår 66-dagarsutmaning kanske någon undrar. Det blev ju vecka 11 då jag hade lite funderingar hur det verkligen skulle gå. På Vindelälvsdraget den veckan klarade jag mig bra. Åt bara mackor nån enda gång eftersom jag hade med mig SlmSmart måltidsersättning och mina egna hemmagjorda energibarer. Det blev superbra. Väl hemma igen var det visst inte så viktigt att hålla sig till 66-dagarsboken till punkt och pricka.
Jag tänker ändå fortfarande hålla nere kolhydraterna och äta mycket grönsaker. Jag mår mycket bättre av det. Hela kroppen känns lättare och piggare när jag äter rätt.

Förra veckan hade vi barnen hos oss. Det är alltid mysigt och trevligt. Problemet är bara att Olivia är så villig att baka och det blir alltid en massa socker i bakelserna. Hon vill inte så gärna testa att baka med lite mer lchf-tänk trots att vi provat flera goda både efterrätter och bakverk utan socker. Jag har ändå smakat och så för jag vill inte vara otrevlig. Mitt enda mål där är att jag inte ska falla för att smaka varje dag. Det är svårt för när man väl tänker att ?idag gör ju inget? så är det så lätt att det blir så varje dag utan att man märker det. Jag ska försöka vara uppmärksam på det så får vi se vart det landar, men några 66 dagar blir det inte för mig. Jag tänker livslångt istället. Jag tänker hålla mig till bra lågkolhydratkost. Det är gott och bra. På bilden ser ni mina egna energibarer. Mums!!

Idag har varit en toppendag på jobbet. Ute hela dagen från 06.45 i morse. Det var skönt att komma ut på morgonen. Ljust redan då vilket man blir helt glad av. :)
Ikväll blir det bara hemmamys med tända ljus och några nyhetssändningar på tv. Bäst att hålla sig uppdaterad. :(
Sköt om er! Glöm inte att ta en stärkande promenad i friska luften. Det gjorde jag idag. Det var verkligen skönt.

Av Sara - 19 mars 2020 07:40

Mål är till för att sättas upp och ändras med tiden. Vi har inte kommit i hamn med våra mål vi satt upp än. Det känns som att allt ligger på vänt just nu. Det är Corona som ligger och pyr. Ändå känner jag mig inte orolig. Jag känner mig lugn. Jag tror allt kommer att gå bra. Visst, några kommer att drabbas hårt av viruset, men tydligen inte värre än de vanliga influensavirusen som brukar florera. Det är klar att till de vanliga finns vaccin. Nu hoppas jag på att de kommer att hitta en befintlig medicin som biter på Corona, eller att de snabbt hittar ett vaccin till det.
Dessvärre är jag lite bränd av vaccin som snabbt tas fram. När svininfluensan kom togs det snabbt fram ett vaccin och det visade sig senare att flera fick sömnsjukan av det. Alltså att drabbas av sömnsjukan är ingen lekstuga. Det drabbar ju en för resten av livet. Så om det snabbt kommer ett vaccin mot Corona så får jag helt enkelt ta ställning då om jag ska vaccinera mig. Jag kommer troligen inte att göra det. Jag tar inte ett vaccin för någon annans skull igen.

Idag lyser solen och jag ska laga mat till alla på förskolan. Alla?!! Ja vi har inte så många barn på förskolan. Det känns bra att alla tar detta på allvar och håller sig hemma vid minsta antydan till symptom. Då kanske vi kan förhindra smittspridning så gott det går.

Ha en fantastisk dag! Det ska jag ha :)

Av Sara - 17 mars 2020 22:01

Det blev en hektisk helg på Vindelälvsdraget. Lördagens tävlingar flöt på men sen blev det larm om att Norge skulle stänga sina gränser på måndag morgon så vi fick trolla fram en veterinär mitt i lördagsnatten i Björksele. Puh! Det blev inte den bästa lösningen men den enda vi kunde komma fram med just då.

Söndagens tävlingar flöt också på och alla var totalt sett riktigt nöjda över tävlingen trots hårda spår och lite grinsnö under dagen. Efter allt roddande med att packa om alla skotrar, sladdar, pinnar, skyltar, plastband med mera så kunde vi avsluta med lite mat tillsammans i funktionärsgruppen. Jag körde hem vilket tog ca två timmar i det usla väglag det är när de inte hyvlat vägarna. Sov väldigt gott och kom på jobbet på igår igen. Det blev en riktigt lugn dag. Sååå många är hemma pga lite snuva, hosta eller andra symptom pga de restriktioner som gått ut från Folkhälsomyndigheten. Dessutom ska de vara hemma två dagar efter symptomen är borta. Jag och Anneli hade med oss skotrarna och hade en utflykt med barnen igår. Det blev en lugn och solig dag utomhus.
Vi får helt enkelt följa Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer framöver för det kan ändras snabbt. Märkligt att vara med om nåt som detta.

Idag var jag i köket för Maria är borta. Jag svängde ihop en gryta på morötter/paprika/lök/korv/hamburgerrester smaksatt med vitlök, ingefära och curry. Den gick hem! :)
Kommunen hade möte idag om Coronaviruset med de fristående skolorna så vi var ditkallade. Efteråt samlade Anneli och Marie-Louise ihop oss och informerade oss om läget. Vi gjorde upp en plan för hur vi ska hantera läget framöver. Det blev så att jag skrev ner ett meddelande vi skulle skicka ut till föräldrarna.
Det rullar alltså på precis som förra veckan att jag håller koll på läget och meddelar de berörda om något ändras. ;) hihi... Här kan man inte slappna av. Det är bara att jobba på!!

Ikväll har vi firat William som fyller 16 år!
Han var och handlade för middagen och vi lagade potatisgratäng med lövbiff. Till efterrätt blev det marängsviss. Jag kompletterade middagen med blomkålssallad med riven VB-ost, citronolja och curry. Det var gott!
Nu är jag alldeles för trött för att skriva mera. Natti natt - ska upp för att öppna på fsk imorgon.

Av Sara - 12 mars 2020 18:11

Att vara tävlingsledare för ett stort arrangemang som Vindelälvsdraget kräver att jag svarar i telefon, på sms, mess och mail på alla frågor som media, deltagare och övriga intresserade kan tänkas ställa. Idag har varit en sån dag. När beslutet kom från regeringen att alla tillställningar innefattande fler än 500 deltagare ska ställas in så gjorde vi såklart vår bedömning. Ska vi köra eller inte? Ja vi har 28 deltagande lag och det innebär ca 300 deltagare och 50-150 personer på växlings- och målplatser. Om vi summerar alla som besöker Vindelälvsdraget under en hel dag kommer vi över 500 personer, men det innebär alltså att vi aldrig kommer att komma över 500 personer på ett och samma ställe på samma gång. Vi har därför beslutat att vi inte behöver ställa in. Vi har dock fått en uppföljning på det polistillstånd vi sökt för att få genomföra en sådan här tävling där det står att vi får genomföra tävlingen men vi ska se till att antalet deltagare på en och samma plats inte ska överstiga 500. Vi kan fullfölja genomförandet av tävlingen men vi vidtar såklart försiktighetsåtgärder och meddelar offentligt vår ståndpunkt.

Vi har meddelat alla våra funktionärer att de ska ha god handhygien och att om någon anser sig vara inom riskgruppen för att bli allvarligt sjuk om denne smittas så kan de såklart undvika att röra sig i större folksamlingar.
Vi har även meddelat alla deltagare att de bör följa Folkhälsomyndighetens råd att om symptom börjar uppstå ska de hålla sig borta och kontakta sjukvården för att konstateras smittad eller osmittad.
Det är ju lite lustigt att första frågan jag fått av media som ringt idag inte varit ?hur känns det inför Vindelälvsdraget, har ni bra före i år?? utan de har först frågat ?är ni drabbade av Coronaviruset, behöver ni ställa in??
Skönt att jag lugnt har kunnat svara nej. Vi har inga lag från Italien i år. Vi har lag från Sverige, Norge och Tyskland. Det finns många fler nationaliteter än så representerade men jag känner mig trygg i att om någon skulle känna sig inom farozonen att kunnat blivit smittad så kommer vederbörande ta sitt ansvar och stanna hemma eller hålla sig på behörigt avstånd. Många känner nog oro inför prisutdelningar osv men vi brukar max ha 200 besökande där. Känner man ändå en oro så kan ju lagen skicka 1-2 representanter för laget som kan bära hem de priser som de kommer att få. För i Vindelälvsdraget får alla priser. Så funkar det. Vi lottar ut dem och till sist har alla fått. Det är riktigt fina priser från våra sponsorer och de vill man ju inte gå miste om! Vi vill ju inte bära hem dem igen. Mycket jobb med det där. :)
Sååå... känn lugnet. Det är fortfarande Corona var god dröj. Det finns inte här hos oss ännu. :)
Ha en fantastiskt fin kväll! Imorgon 09.59 rapporterar radio P4 live från starten så missa inte det! Då går starten för 33:e året. Tjing tjing!

Ovido - Quiz & Flashcards