Alla inlägg den 14 december 2019

Av Sara - 14 december 2019 15:42

Det närmar sig årets slut och julens högtid. Det finns en sak som varit mycket jobbig de senaste två åren, drygt. Vi har kämpat med frågan tillsammans. Vi har gråtit. Vi har fått ta i med hela ryggraden mot de stora grabbarna. De tror visst inte att tjejer kan. De bryr sig inte om att hjälpas åt att lösa problemet tillsammans. Jag har brutits ned bit för bit. Jag har gråtit. Jag har kroknat. Jag har känt mig utmattad. Jag har varit tvungen att avskärma mig från att tänka på saken för det har tagit så mycket energi av mig. Eftersom det pågått under så lång tid så är det verkligen en kamp att överleva detta. Det kommer att kännas som en seger bara det går över någon gång. Hur det än löser sig. Hur det än blir. Bara vi slipper dem. Bara problemet försvinner ur världen.
Igår fick vi ett mail där det fanns hopp om livet. Vi kommer att få hjälp att lösa allt detta. Vi kommer att bli av med dem. Det föll en sten från mitt hjärta. Hela mitt sinne lyftes. En tår av glädje föll. Allt är inte i hamn än, men den här gången börjar jag våga tro. Jag tror så hårt på det goda i människor. Därför har jag så svårt att förstå när vi, två starka tjejer, blir så här illa behandlade av någon. Om alla i världen var tillmötesgående, förstående, ödmjuka och respektfulla så skulle världen vara så mycket bättre. Vi kan lösa allt tillsammans, bara vi vill.
Nu när julen närmar sig tror jag än mer på det goda i människor. Jag skulle också vilja hjälpa människor mera för att de ska slippa vara ensamma på julen och ha något att äta. Jag läste om hur Carola Häggkvist firar julen. Hon berättade om på vilket sätt hon försöker hjälpa människor t.ex genom att dela ut mackor eller julklappar på kyrkan. Min kompis Maria har också startat en fb grupp för en god sak. Där kan man utlysa om man vill vara tomte hos någon eller önskar ett tomtebesök på julen. Det känns också som en fin sak att göra för människor. Sprida julglädje!
Jag fortsätter att tro på allt det goda i människor och försöker att hjälpa så gott jag kan där jag kan. Det värmer mitt hjärta att hjälpa andra. Det ger mig energi.
Nu laddar jag för julgröt med några tjejer här hemma ikväll. Bara enkelt med lite glögg, gröt och skinka. Kanske vi myser i vårt spabad också. Vi får se!
Hjälp din nästa! Sprid glädje. Ingen vill dig egentligen nåt illa. Tänk på det.

Jag delar med mig av en bild från dotterns luciatåg igår. Det var väldigt stämningsfullt och hon sjöng ett så vackert solo!

Ovido - Quiz & Flashcards