Alla inlägg den 30 oktober 2019

Av Sara - 30 oktober 2019 09:33

Det är viktigt att ha olika mål i livet. Det driver en framåt och man mår oftast bra av dem. Ibland kan det kännas stressande om man vill uppnå nåt fort eller har en tid att passa. När man har satt upp mål så påverkar det även ens omgivning. När målen är tidsbestämda kan det betyda att omgivningen blir påverkad; kanske stressad eller känner sig överkörd av en agenda de inte själva bestämt. Är man lyhörd och har möjlighet att skjuta på tiden så kan det ibland vara bra för allihop.
Så här är det att leva tillsammans i en familj. Det är givande och tagande och det krävs mycket tålamod, särskilt i en bonusfamilj. Man behöver respektera de andras val och acceptera dem. Med acceptansen kommer en förståelse för att andras val inte behöver påverka mig så mycket som de gör. Det väljer man ju själv. Konsekvensen av någon annans val kan vara att man blir sur och ?ställer upp?, men då har man ju valt att bli sur. I stället kanske man kan fråga sig vad man själv skulle må bäst av? Är det att strunta i det hela eller att ställa upp så att fler mår bra av ens handling?

Det är mycket i mitt liv som känns komplicerat ibland. En av sakerna; den som jag mår mest dåligt över har varat i två år. Vi hoppas att vi snart kommer till ett slut på detta problem. Tyvärr ligger inte bollen helt i våra händer så vi kan bara spela med så hårt vi kan när kontakten dyker upp.
En annan sak, som jag nog har rört till själv, är att jag tar åt mig och läser in saker i händelser fastän de säkert inte finns. Det blir tolkningar som gör att jag skruvar mig runt min egen axel för att jag ska få de runt omkring att må bra. Tror jag. Det är ju vad jag tror! Men i själva verket skulle de kanske må bättre av att jag bara är mitt glada jag och att jag tar för mig och drivs framåt av det jag mår bra av på ett ödmjukt och respektfullt sätt såklart.

Idag blir jag hemma från jobbet för att magen krånglar. Får hoppas att det gått över om en stund. Jag tror jag tar en promenad så får vi se hur dagen artar sig.

Ovido - Quiz & Flashcards