Alla inlägg under oktober 2019

Av Sara - 20 oktober 2019 22:39

Det blev en Ikeaparkering i Gävle på fredag natt. Lördag var vi uppe före Ikea öppnat restaurangen så vi körde till Ikea Sundsvall och käkade lunch där strax efter elva istället.
Lite shopping till jobbet. Lite lådor och barnförkläden som kocken ville ha till när hon ska engagera barnen i köket. :) Kul idé av henne tycker jag!
Sedan drog vi vidare till Obbola där mina föräldrar bor. Riktigt skitväder att köra i hela resan. Vi kom fram lägligt till middag och firade nya plåtisen med bubblet vi fick av försäljaren. :)

Idag packade vi om i plåtisen så att vi kunde rymma barnen på väg hem. Kollade lite möjligheter om det gick att montera in fler USB-uttag mm. Väl i Skellefteå packade vi ut alltihop och tömde vattnet ur tankarna. Försökte göra det efter konstens alla regler så att det inte ska frysa sönder i vinter.

Sen blev det snabbmat hemma: rostade mackor med svampstuvning. I helgen har jag verkligen ätit mycket kolhydrater. Hela magen känns svullen och otrevlig. Känner mig liksom aldrig hungrig heller. Godis, glass, mackor, kebabrulle, tjockpannkaka m sylt, mm. Gott! Men jag känner att det blir till att försöka hålla nere det där ett tag igen. Då brukar magen räta till sig igen.

Snabbmat blev det för att jag skulle på skivstångspasset. Hojade iväg dit och höll passet för friska, starka, glada motionärer. Superkul! Nöjd cyklade jag hemåt.

Jag kom att tänka på en sak idag. I helgen pratade vi om Maria på vårt jobb som är kocken i köket. Hon är ruggigt effektiv och har berättat hur hon planerar och gör en sak i taget så att hon inte stressar upp sig över saker runt omkring. Jag försöker också anamma det. Att göra en sak i taget och inte vara så splittrad. Egentligen är jag rätt bra på det. Anneli brukar säga att jag är så insnöad på en sak att jag märker ju inte ens om hon går förbi naken. Jo så kan det ju vara. Hihi... Håller jag på med nåt så kan jag vara väldigt avskärmad från övrigt. Fast ändå är det så att ofta känner jag mig så splittrad för jag gör 1000 saker samtidigt och lyssnar på vad andra säger och försöker hjälpa till där mm mm. Som ikväll när jag tvättat, klippt mig, duschat, fikat m barnen, hängt tvätt och förberett morgondagen samt borstat tänderna och visat barnen korten från Photomic. Jag har inte känt mig stressad men ändå på nåt sätt... jag vet inte vad det är. Anneli ligger då redan i sängen och läser. Medans jag springer omkring o gör allt detta. Och när jag kommer i säng undrar hon varför jag inte kom och lade mig. Vad har jag gjort egentligen??? Tja, vad har jag gjort? När jag kom i säng ville jag i alla fall kramas o gosa lite. Hmm... Nä då var hon upptagen med en bok. Konstigt vad osynkade man kan vara. ;) Hihi... alltid är det nåt, som jag brukar säga. Hihi...

Nu kom just sonen in och började prata om gymnasievalet. Puh! Det kommer säkert att bli bra. Men ändå har jag lite andan i halsen över att han vill helst läsa på annan ort. Åre!!! Vad kan man säga? Det är långt?!! Ja det är det. Kanske det ändå är bra för honom att fara o bo borta o ta eget ansvar. Det är ju bara det att jag har ju redan släppt honom varannan vecka. Jag vill inte vara ifrån honom helt. <3 Lillpajken! 180 lång vid det här laget och skostorlek 44!!!!!! Puh, kan man säga... Det blir nog nån rätsida på det där också ska vi se!

Nu är det dags att sova. Natti! Imorgon börjar en ny fantastisk dag och vecka! Bäst att göra nåt bra av den.

Av Sara - 18 oktober 2019 17:26

Ha! Vilken dag!! Klev glatt upp före sju i morse. Vi packade väskorna, åt frukost och gjorde oss klara för avfärd. Jocke kom och hämtade oss och skjutsade oss ut till flyget. Landade på Arlanda i tid och blev upphämtade av säljaren av plåtisen. Vi fick till och med kramar när han såg oss. Undra om han kramat oss om vi varit män tänker jag?!
Vi fick åka hans husbil till företaget. Det är en liknande plåtis som vi köpt men ändå inte lika. Vi kom dit precis när mekanikerna gått på lunch så säljaren for och handlade lunch åt oss också! Skönt! Då fick vi nåt i magen. Över lunchpratet hann vi avhandla både segling, barn och företagande, men även tillbehör till plåtisen. Vi bestämde oss för att köpa till ett förtält istället för markisen. Det blir spännande att testa! :) Sen fick vi visning av bilen. Kolla in skönheten!

Det var väldigt roligt att gå igenom bilen tillsammans med dem. Jag kan säga dem - för typ alla säljare och flera mekaniker var involverade i vår visning och försäljningen av bilen. Hihi... :) Under visningen kan jag säga att både vi och de fick lära oss en del saker. De trodde inte att framstolarna kunde snurras, men det visste vi ju att de kunde. Det hade vi ju Youtubat!! Haha... :)

När vi sen satt i fåtöljerna och hade gjort köpet klart men väntade på några smågrejer avslöjar säljaren att vanligtvis jobbar han bara lördagar nu för tiden. Dessutom brukar en försäljning/hämtning av bilen ta en timme, men vi hade varit där i tre timmar vid det laget! Hihi... De besvärliga brudarna från Skellefteå! Hihi...

Vi skojade och sa att nu när vi varit där så länge och de körde värsta partymusiken i butiken kände vi att det snart var dags för After Work! Då kom chefen in och sa; jo men ta fram för After Worken nu! Så säljaren gick och hämtade en flaska bubbel till oss!!! Wow, en present! Det känns som att alla inte får en sån. Vi kände oss väldigt speciella i alla fall. :)

Nu sitter vi i plåtisen på väg norrut. Vi fick in sommardäcken och packningen, men nu är det fullt! Hihi... Den här husbilen (som kallas plåtis eftersom den är gjord på en Ford Transit van) är mycket mindre än förra husbilen vi hade som hade sju platser och bäddar. Nu blir det mera cosy...
Landar nog på en Ikeaparkering i natt. Det är ju alltid tryggt!! :)

Av Sara - 17 oktober 2019 22:45

Jag måste få skryta lite över vår markstenskille som hjälpt oss att få till en trappa framför vår ytterdörr. Vi har ju varit utan trappa sedan hallen byggdes till och gjordes klar för ett år sedan. Det har varit ett hopp på 35 cm så vi har verkligen varnat människor för att inte bryta benen när de ska gå ut igen. Man vill inte att de ska glömma bort sig och ramla ut genom dörren. ;)
Så nu har markstenskillen tillsammans med snickaren gjort vår trapp. Två fina trappsteg och i linje med de markstenar som lagts på framsidan. Se här så fint! :)

I morse hade vintern kommit. Det snöade stora lappvantar och låg kvar på backen så det blev vitt och fint. Kändes bra med vinterdäcken då!

Ikväll har jag ruggigt ont i hela baksidan igen. Det började redan när jag var kvar på jobbet. Försökte dricka ordentligt men jag tror inte att jag är i kapp ändå. Bäst att sova nu så jag orkar upp imorgon. Ikväll har vi laddat väskorna för att flyga ner imorgon o hämta plåtisen.
Natti natt!

Av Sara - 17 oktober 2019 07:39

När jag nu kämpat och bytt däck på tisdagkvällen så tänkte jag ju att det får nu komma halka. Nu är jag redo! Men så på onsdag morgon när jag åkte tidigt till jobbet för att öppna så mötte jag saltbilen efter 95:an. :( Det är så klart att de börjat salta redan. Det är ju första halkan som är värst.

Nu på morgonen har det däremot kommit lite snö som ligger kvar på marken. Så nu känns det bra med vinterdäck. :)

Idag får vi vara ute och leka i snön med andra ord. Det blir ju trevligt!
I afton blir det att packa för att hämta vår nya plåtis imorgon. Det känns spännande. :)
Så tjing tjing - ha en bra dag!

Av Sara - 16 oktober 2019 12:32

Igår var en full dag kan man säga. Full dag på jobbet. Körningen både dit och hem var lite spännande m sommardäck så vi bestämde att lägga på vinterdäcken nu.

Så efter middagen for Anneli på föräldramöte och jag och William iväg för att hjälpas åt med däcken. Däcken på vår fina Fiat 500X gick jättesmidigt att byta. William lossade däcken på släpen och vi hissade upp den. Sommardäcket trixade vi lös men så skulle vinterdäcket på. Problemet är bara att hjulhuset är så snävt gjort så att man får inte dit eller därifrån däcket så lätt. Vi snirklade och trixade och sparkade och bände och tillslut fick vi dit däcket. Puh! Så var det dags för nästa sida. Sommardäcket trixades loss ganska lätt. Men så skulle vinterdäcket på. Då upptäcker jag att det är rotationsriktning på däcken. Och nu har vi givetvis satt dit fel däck på andra sidan! Jaha, lägg vinterdäcket åt sidan och sätt tillbaka sommardäcket igen. Jag börjar bli skickligare och skickligare på att lirka dit däcken. ;) Över på andra sidan. Hissa. Lossa. Och bända. Men vinterdäcket vill inte lossna. William försöker, jag försöker igen, William igen. Till slut måste William ge upp och fara på träningen. Jag får fortsätta kämpa själv.

Tålamodet hade återkommit så jag slet och drog och till slut lossnade däcket så häftigt att jag ramlade bakåt. Så skulle det andra vinterdäcket på istället. Jag hade fått in mer och mer av tekniken så jag visste ju var och hur jag skulle trixa in det. Jag ... och ... och så satt det plötsligt på! Så över till andra sidan och lossa sommardäcket för andra gången. Nu kunde jag lätt få lös det och fortsatte med att få dit vinterdäcket. Bara lite trix från rätt håll så kom det plötsligt dit av bara farten!! Hihi... Puh!
Packade ihop och ringde Anneli som kommit hem igen. Så for vi och pumpade däcken på macken. Skönt att ha det gjort! Hem och duscha varmt så vi kunde krypa till kojs.
Vår markstenskille kom förbi strax efter 22 och vi skulle bestämma hur bron skulle bli bra. Han är fantastiskt ödmjuk och hjälpsam Linus. Sen kunde vi sova. :)

Nu på morgonen var det jag som öppnade på förskolan så jag var uppe tidigt och det blev bara knappt sex timmars sömn. Tände ljus, kokade kaffe och min frögröt på morgonen medan jag väntade in barnen. Nu kommer de så nu måste jag avsluta.

Ha en fantastisk dag och fyll den med allt du känner för! Lev idag! <3

Av Sara - 13 oktober 2019 21:31

Igår fick vi meddelande om att Rydlinge fått hem plantorna till vår häck; slånaronia. Det blir en vacker häck med ätbara slånbär. :) Så idag tog vi släpen och for och hämtade häckplantorna. De rymdes visst i en sopsäck så vi hade inte behövt släpen! Hihi... Men vi köpte 20 säckar jord också.
På väg hem for vi förbi Byggmax och köpte lite virke till cykelskjulet vi ska bygga.
Väl hemma var det bara att hugga i och sätta ner plantorna. Det var rätt arbetsamt. Vi fyllde på med all jord men behöver köpa ännu mer för att få igen hela krondiket som var grävt! :)

Idag kom klinkerkillen igen och gjorde klart på baksidan. Vi hade också sällskap av markstenskillen som gjorde klart med marksten på framsidan. Suuuperbra blev det! Nu ska det bara fogas på framsidan och byggas en bro så är anläggningen klar. Då kan vi börja med cykelskjulet! Hihi... alltid nåt projekt på gång!

Tur att Olivia gjorde middag idag så fick vi oss nå mat. Jag slängde i mig den o cyklade iväg på träningen. Tur jag har att frugan och barnen plockade bort efter middagen när jag fick bråttom iväg. De är guld värda!
Jag brukar försöka planera att avsluta utejobbet kl 16 för att gå in o laga mat. Då vet jag att jag brukar hinna äta och plocka bort också. Men ibland blir det inte som man tänkt sig.
Nåväl. Jag hann till träningen - mitt eget skivstångspass. Det var öppet hus idag på Friskis så det var rätt många på passet. Dryga 20 pers! Kul med så många! Cyklade sedan hemåt i mörkret.

Lysen och cykelhjälm är obligatoriskt. Annars kan ju nån köra på mig och det gör så ont. Jag cyklade lugnt hem. Ingen brådska. Bara njuta av den långsamma cykelturen. Väl hemma var jag helt slut.
Kvällsfika m barnen. Dusch. Tvätta träningskläderna. Och i säng! Puh! Ny underbar dag imorgon. :)

Natti natt alla vänner och ni som jag inte känner!

Av Sara - 12 oktober 2019 22:06

När man är bonusfamilj är det mycket som kan bli knepigt. T.ex hur svårt kan det vara att lägga tillbaka saker på sin plats? Det är klart att har man vuxit upp i ett hem där alla vet vart man kan leta efter en viss sak så lägga den ganska snart tillbaka på samma plats. Men när man har flyttat och flyttat ihop och flyttat igen så är det inte lika lätt. Vad är mitt? Vad är vårt? Vad ska ligga här? Var ligger det där?

Många grejer kan man inte längre hålla som mitt för det är bra om andra får nyttja dem också. Annars blir det dyrt att köpa var sin till alla. Det är klart att grejer kan komma bort och då får man leta och försöka berätta att grejerna måste återställas på sin plats när man använt dem. Eller så kommer de bort och man måste köpa nytt. Men så kan det ju vara när man är många i familjen. Ingen har väl för avsikt heller att ha bort eller göra sönder saker men oturen kommer ju emellan ibland. Och då är det så.

På jobbet kan det vara ännu mer viktigt att man håller ihop saker som hör ihop och lägger tillbaka på sin plats. Där kanske det inte får komma bort en enda del för då kanske inte grejerna går att använda igen, typ till spel och så.

Det blev en härlig jobbardag hemma för oss idag. Ute och sågade lite bräder och målade dem i garaget för att de skulle få torka. Vi hade dessutom två jobbare här idag! Klinkerkillen och Markstenskillen. Kul att det är fler som jobbar hos oss på lördagar. :)
Vi gjorde kväll vid sextiden och for på en thairestaurang och åt. Sedan lite shopping på Ica och hem till soffan för att mysa.

Fick förresten ett trevligt mess idag av Maria som jobbar i köket. Hon trodde jag lagat hennes bil. Hon trodde det var jag för att jag var en ?fixare med stort hjärta?. Det var trevligt att höra. Sen visade det sig i och för sig att hennes bil inte alls var lagad. Den trasiga delen hade helt enkelt lossnat. :( Tokigt.

Snipp snapp snut så var sagan slut
för idag...

Av Sara - 11 oktober 2019 22:02

Idag har jag fått skratta och ha det fantastiskt. En tanke som slagit mig är: hur ofta skrattar jag egentligen? Alldeles för sällan nu på senaste. Men idag var en härlig dag!

Har gottat mig i god mat idag!
Till frukost blev det gårdagens favorit med kvarg, blåbär och frögranola.
Till lunch var vi på campusrestaurangen och åt deras goda mat. Den är typ Nobelmiddagsklass på!! Wow! Kan jag bara säga. Jag älskar sån där exklusiv mat. Behöver jag säga att Anneli inte är lite begeistrad över sån mat? Men idag tyckte hon om det. :)
Förrätt: matjestallrik

Huvudrätt: kyckling med blomkålsgratäng, broccolipesto och rotfruktschips med apelsinsås.
Efterrätt: vaniljchibouche - ja det var nåt vaniljigt med bär under en chokladglob. Gott och mycket vackert!

Innan middagen gick vi en promenad i skogen för att ge själ och hjärta det bästa. Det var uppfriskande och skönt med några lätta droppar på oss dessutom.
För att avsluta dagen och riktigt gotta oss i denna goda fredag så gjorde vi oxfilé med egna sötpotatispommes, svampsås med enbär samt stekta grönsaker.

Så framför Idol har vi bara jäst och inte velat ha en enda gottebit. Vi är mätta och nöjda med dagen.

Natti natt - imorgon blir en ny fantastisk dag! För visst förgyller vi den på bästa sätt också?! :)

Ovido - Quiz & Flashcards